Vozi odmoran

Poruke kampanje „Vozi odmoran“ su da na svaka dva sata pravimo pauzu, da pauza traje minimum 15 minuta, da se na put kreće onda kada smo naspavani, kada smo odmorni, da što češće konzumiramo tečnost.

Ne počinjite da vozite ako ste umorni ili lišeni sna. Umor značajno povećava rizik od sudara.To nas čini manje svijesnim onoga što se dešava na putu i smanjuje našu sposobnost da brzo i bezbjedno reagujemo ako se pojavi opasna situacija.

ŠTA IZAZIVA UMOR U TOKU VOŽNJE?

Umor je neminovan pratilac vožnje i on se javlja već nakon drugog sata, najčešće između drugog i sedmog sata, odnosno nakon pređenih 200 do 500 km. Sve zavisi po kakvom se putu vozi, kakvi su vremenski uslovi, koje je doba dana, kao i koliko ste bili odmorni kada ste započeli vožnju.

Umor tokom vožnje nastaje usled, pre svega psihičkog naprezanja vozača, zbog pojačane pažnje radi izbjegavanja opasnosti i ispravnog i brzog reagovanja u riješavanju rizičnih situacija u saobraćaju. Osim psihološkog naprezanja i fiziološkog trošenja energije koji vremenom dovode do umora, on može nastati kao posledica nedostatka kvalitetnog sna. Najčešće se javlja u toku vožnje u vrijeme predviđeno za spavanje (između 1.00 i 6.00 ujutru) ili u popodnevnim časovima kada dolazi do fiziološkog pada budnosti (13.00-17.00 popodne), kada je i zabelježen najveći broj saobraćajnih nezgoda izazvan umorom. Na umor utiču i monotonija puta, nepovoljni klimatski uslovi, usamljenost, izrazito duga vožnja ali i smenski rad.

Istraživanja su pokazala da manje od šest sati sna tri puta povećava rizik od saobraćajnih nezgoda, a manje od pet sati sna – čak pet puta!

KAKO DA SPREČITE UMOR U TOKU VOŽNjE?

Kako biste sprečili umor za volanom pridržavajte se sledećih saveta:
Prije polaska na dugi put dobro se naspavajte i odmorite
Trudite se da izbegavate noćnu vožnju
Ne konzumirajte obilne obroke i alkohol
Podesite sedište u što udobniji položaj
Redovno provetravajte kabinu vozila
Pravite pauze u vožnji na svaka 2 sata
Ne koristite energetske napitke, niti kafu u velikim mkoličinama kako biste ostali budni.

Dejstvo kofeina koji sadrže kafa i energetski napici je kratkotrajno, i može vas zavarati i umanjiti vam subjektivni osećaj umora, dok posledice umora na vašem telu i dalje ostaju prisutne kao i veći rizik od izazivanja saobraćajne nezgode!

Kampanja se realizuje u okviru projekta ,,Ne žuri - život nema reprizu“ podržanog od strane Ministarstva kapitalnih investicija a u partnerstvu sa NVO Sansa.

Ostavi komentar